Üzemanyag-turizmus

2024. július 05. 18:40

Az ellátási láncok piacon kívüli torzulásai komoly kilengéseket és piaci kudarcokat okoznak, ami kezelést igényel.

2024. július 05. 18:40
Szalai Piroska
Ludovika

Nyitókép: Getty Images

„Egy ideje a kormány fokozott figyelmet fordít arra, hogy hazánkban ne legyenek magasabbak az üzemanyagok árai a környező országokban tapasztalt áraknál. 

Vizsgáljuk meg, hogy mi lehet ennek a kiemelt figyelemnek az oka!

Az üzemanyagok kiskereskedelmi forgalmának volumene 2013–2019 között minden évben 5–7%-kal emelkedett. Az ezredfordulótól a Covid-járvány kitöréséig tartó időszakban az éves legnagyobb növekedés 8,6%-os, míg a legnagyobb csökkenés 5,6%-os volt. A 2020-as lezárások idején is 10% alatt maradt az éves értékesített volumencsökkenés.

Így aztán korábban elképzelhetetlen volt ennél nagyobb éves volumenváltozás. 

Mígnem 2022-ben az üzemanyagokra bevezetett ársapka hatására közel negyedével nőtt az értékesített volumen. 

Természetesen nem mi, magyarországi lakosok tankoltunk többet ennyivel, hanem fél Európa hozzánk járt üzemanyagért.

Az üzemanyag-turizmus a múlt század nyolcvanas évei óta megfigyelhető jelenség, amióta a határok átjárhatók. Hol mi jártunk át a szomszédos országokba, hol a határon túlról jöttek hozzánk tankolni. Azonban korábban soha nem volt ilyen hosszan tartó és minden szomszéd országra kiterjedő ez a forgalom.

Majd az ársapka eltörlése után, tavaly komoly mértékben megemelkedett üzemanyagok ára,

jóval a szomszédos országokét meghaladó lett az árszint, s ezért ellenkező irányú üzemanyag-turizmus indult meg, ami jelentősen, majdnem ötödével csökkentette a 2023-as üzemanyag-értékesítési volument hazánkban. Ilyen mértékű csökkenést a magyar gazdaságtörténetben korábban nem tapasztaltunk.

Az üzemanyag kiskereskedelmi forgalom volumenének változása (%) (Forrás: KSH, készítette: Szalai Piroska)

Az üzemanyag-értékesítés a teljes hazai kiskereskedelmi eladás 16,8%-át adta tavaly, előtte pedig 18,1%-ot. A kimutatott fogyasztáscsökkenéshez jelentősen hozzájárult, hogy az üzemanyag-vásárlásunk egy része nem jelent meg a hazai statisztikákban, mivel külföldön történt.

Továbbá mivel ilyen jelentős részesedése van a vásárlásainkban ennek az árucsoportnak, így az infláció alakulását is komolyan befolyásolja.

Az üzemanyag-eladás részesedése a kiskereskedelmi forgalomból [%] (Forrás: KSH, készítette: Szalai Piroska)

Ha a hazai keresetünk ilyen jelentős részét nem itthon költjük el, az jelentős fogyasztáscsökkenést eredményez más ágazatokban is, illetve az adóbevételek is csökkennek. 

Lehet, hogy az üzemanyag-kereskedők bevétele nem csökken a magasabb árakon értékesített alacsonyabb volumen esetén sem, de rajtuk kívül mindenkinek rossz ez a folyamat.

Az ellátási láncok piacon kívüli torzulásai komoly kilengéseket és piaci kudarcokat okoznak, ami kezelést igényel.”

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 77 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
NorthernOutlaw
2024. július 06. 17:50
A Martonvásár melletti M7 OMV-n 2 napja a 100as 709 Ft volt, a 95ös 695. Ez már azért pofátlanság.
zsocc44
2024. július 06. 08:26
Akitlosz 2024. július 05. 19:04 Magyarország ma reggel átlagár 618,3 Ausztria 1,61 euró kb 604,23 Fontos azt is figyelembe venni, hogy pl Németországban 15-20 centtel drágább az üzemanyag, viszont nincs autópályadíj a személyautókra. Az üzemanyag árába van beépítve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!